Zdroj: www.cebra.biz, január 2014
Prečo môže byť pre nákup kancelárskeho materiálu výhodnejší on-line trh než rámcová zmluva, vysvetlia zakladatelia zásobovacej platformy Mercateo Peter Ledermann a Sebastian Wieser. Tí tiež predstavia svoj nový koncept „Office-Premium“, ktorý funguje ako nákupný pool a sľubuje priaznivé ceny aj pre malé firmy.
Byť v kontakte so všetkými Alternatíva: centralizácia nákupných dodávateľmi procesov je docela námaha
Obchodníci s kancelárskym materiálom hľadajú čoraz častejšie spôsoby ako zvýšiť svoj obrat. Internetový trh je pre to ideálnym miestom. Na trhu sa stretávajú obchodníci a zákazníci, aby spolu uzavreli obchod. Tak to fungovalo už pred tisíckami rokov a funguje to tak v oblasti e-commerce aj dnes, len s nepatrným rozdielom že všetko prebieha on-line. Výhodou je, že vedľa ancelárskeho materiálu ponúka internetový trh všetko pre chod kancelárie aj špeciálny sortiment tovaru. Obchodníci teda nemusia svojich zákazníkov oslovovať priamo a nepotrebujú teda žiadny marketing.
Predovšetkým však profitujú zákazníci, ktorí si môžu na jednom mieste pohodlne a online objednať všetko, čo potrebujú – kancelársky papier pre sekretárku, server pre IT oddelenia, pracovné rukavice pre správcu budovy alebo leštiace prípravky pre firemné vozidlá. Navyše sa tým, že online trhovisko vystupuje ako jeden obchodník a dodávateľ, s jednou faktúrou, jednou kontaktnou osobou a kompletným e-procurement systémom, otvárajú úplne nové možnosti v podnikaní najmä v manažmente C-dielov.
Internetý trh ponúka transparentnosť a efektivitu
Hlavnou prednosťou online trhu je, že sa vďaka cenovému porovnaniu ponúk spolu s dodacími podmienkami vytvárajú transparentné podmienky. Najlepšia cena je samozrejmosťou a nie je potrebné ju vyjednávať individuálne. Rovnako tak odpadá náročné vyhľadávanie u najrôznejších dodávateľov a e-shopov. Prevádzkovateľ internetového trhu nie je iba „prostredníkom“, ale funguje ako vyjednávacia sila so všetkými zainteresovanými stranami, ktoré sa podieľajú na vybavení objednávky. Koncový spotrebiteľ si tak môže objednať tovar priamo a nemusí s objednávkou zaťažovať nákupné oddelenie. To umožní firmám zabezpečiť nákup bežného kancelárskeho tovaru externe (Business Process Outsourcing) a využiť voľnú kapacitu v strategickej oblasti.
Manažment C-dielov na vzostupe
Zabezpečovanie C-dielov (tovar okrajovej spotreby) tvorí nezanedbateľnú časť zásobovania, napriek tomu hrá v mnohých firmách podradnú úlohu. To je škoda, pretože práve tu môžu firmy podstatne ušetriť. Firmy sa sústredia na oblasť, ktorá je pre nich kľúčová a pre tú vyjednávajú so svojimi dvornými dodávateľmi individuálne podmienky a ceny. Dokáže na tom model online trhu niečo zmeniť a cenovo poraziť rámcovú zmluvu? Odpoveď znie úplne jasne: Áno. Online trh môže konkurovať rámcovým zmluvám, ak využije obrovský potenciál svojich zákazníkov a začne o cene vyjednávať.
Členovia predstavenstva spoločnosti Mercateo Peter Ledermann a Sebastian Wieser sú pyšní na ocenenie „Deloitte Technology Fast 50 Award 2013“.
Zásobovacia platforma Mercateo tento krok urobila a využila objem nákupov svojich státisícov zákazníkov – menších a stredne veľkých firiem – a oslovila najväčších dodávateľov kancelárskeho materiálu. Víťaz výberového konania zlacnel v celkovom sortimente kancelárskeho materiálu viac ako 17 000 položiek, predovšetkým značkový tovar známeho výrobcu. Preto možno získať v segmente kancelárskeho materiálu cenu, ktorá dokáže konkurovať rámcovým zmluvám veľkých koncernov. Mercateo poskytuje toto cenové zvýhodnenie priamo a bez požiadavky minimálneho obratu všetkým svojim zákazníkom, ktorí sa pripoja k otvorenej nákupnej skupine. (www.mercateo.sk/office-premium).
S rastúcim objemom dopytov sú neustále a v pravidelných intervaloch vypisované nové výberové konania, čím vlastne Mercateo preberá za zákazníkmi manažment nákupu. Navyše už u menších objednávok nie je účtované dopravné. Podľa informácií spoločnosti Mercateo je predmetom výberového konania aj špecifický tovar, ako napríklad prístroje. Ponúka sa otázka, či je vôbec potrebné vyjednávať rámcové podmienky s každým jednotlivým dodávateľom zvlášť, keď je to časovo náročné a drahé. Vlastne len ak by medzi viac než desiatimi miliónmi položiek doteraz nebol k dispozícii nejaký špecifický druh tovaru, ale aj pre taký veľmi nepravdepodobný prípad ponúka Mercateo riešenie – zákazníci si na platformu môžu sami integrovať svoje vlastné dodávateľské katalógy.
Jednoduché vyhľadávanie a užívateľský komfort
Ak potrebuje zákazník iný tovar ako kancelárske potreby, má možnosť vyberať z obrovského sortimentu otvoreného internetového trhu. Vďaka jednoduchému vyhľadávaniu, podrobnému filtrovaniu a pomocníkovi zákazník ľahko a rýchlo nájde požadovaný druh tovaru a objedná ho. Rovnako tak je možné vyhľadávať pomocou EAN kódu alebo výrobného čísla. V budúcnosti bude možné objednať firemné pečiatky, vizitky, rezervovať semináre, cestu alebo hotel. To zmení víziu o pokrytí kompletných požiadaviek zákazníka na realitu. Spoločnosť Mercateo so svojím „Office Premium“ naznačila smer a poskytla svojim zákazníkom prístup k špeciálnym podmienkam.
Platforma sa 600 dodávateľmi na jednom otvorenom trhu a preferovaní dodávatelia v jednom uzavretom prémiovom okruhu – je jasné, že sa rámcových zmlúv môžeme vzdať. Rozhodujúci je pritom práve efektívny proces spracovania objednávok, ktorý zníži počet dodávateľov a tým aj spracovaných faktúr. Ach dokáže všetko pokryť jedna platforma, potom sa z ekonomického hľadiska oplatí na takýto trh prísť.