Home » Tlač » Tlačové správy » Nemecká spoločnosť Mercateo – model pre internetový priemysel Ameriky

Oboustranný síťový efekt na B2B-zásobovací platformě Mercateo

Nemecká spoločnosť Mercateo – model pre internetový priemysel Ameriky

MRC Sebastian Wieser 1 (JPG)
Dr. Sebastian Wieser sprach vor 100 Topmanagern globaler Internetunternehmen. [Foto: Mercateo]

Ak sa na pozvanie najznámejšej high-tech-elitnej univerzity na svete dostaví Rakúšan a v Amerike rozpráva o tom, prečo by sa ďalší internetový rozruch mal točiť okolo nemeckej spoločnosti – potom je na čase zbystrieť: Dr. Sebastian Wieser, zakladateľ nemeckej spoločnosti Mercateo, B2B-zásobovacej platformy, vysvetľoval na špičkovom „sympóziu Platform Strategy Executive “ u MIT Media Lab v Bostone obojstranný sieťový efekt, ktorý môže dať extrémnu dynamiku rastu novému obchodnému modelu Mercateo.

Len málo obchodných modelov môže produkovať explozívny rast podniku, ako napríklad Facebook alebo Google. Čo sa skrýva za tajomnými sieťovými efektmi, ktoré podnecujú činnosť týchto internetových firiem? Ktorá bude ďalšia z internetových spoločností, ktorá vytvorí rozruch tohto typu? Na pozvanie celosvetovo známych vedcov sa na „sympóziu Platform Strategy Executive“(http://digital.mit.edu/platform) na Technologickej univerzite v Massachusetts (MIT) koncom júla stretlo viac než 100 vrcholových manažérov globálnych internetových spoločností ako napríklad Cisco, Salesforce a Thomson Reuters ako aj špičkoví novinári tohto odvetvia. Jedno zistenie: medzi Hightech-elitami u MIT Media Lab je nemecká spoločnosť Mercateo je považovaná za jeden z modelov, ktorý má potenciál sa v budúcnosti tak významne zapísať do histórie podobne ako Facebook alebo Google.

Zvláštnosťou obchodného modelu
Mercateo je: spoločnosť prostredníctvom chytrých kombinácii záujmov kupujúcich ako aj predávajúcich, úmyselne vytvára samoposilňujúce sieťové efekty pre firemných zákazníkov. V procese takzvanom Ping motivujú firemní zákazníci svojich dodávateľov, aby svoje služby ponúkali prostredníctvom zásobovacej platformy Mercatea. Zakladateľ spoločnosti, Sebastian Wieser uviedol: „To je prvá časť našej sieťovej stratégie, ktorú sme v roku 2008 úspešne realizovali. V posledných piatich rokoch nás to vynieslo v priemere nad 30 percentný rast výrazne nad hranice obratov vo výške viac ako 100 miliónov eur.“

Naopak, v procese Pong prinesú dodávatelia svojich zákazníkov na platformu Mercatea. Z Rakúska pochádzajúci Wieser vo svojej prednáške uvádza: „Dodávatelia prinesú svojich zákazníkov k
nám a my ich za to odmeníme. Keďže dodávateľ poskytuje svoje služby na našom prehľadnom trhu so zvýšenou konkurenciou, s  Last-Call-Option získa možnosť, aby pre svojich zákazníkov predložil ako posledný svoju ponuku. Takto sa môže uistiť, že získa zákazku aj od takých zákazníkov, ktorí kladú dôraz aj na alternatívne zdroje dodávok.“

Táto druhá fáza sieťovej  stratégie Mercatea sa dostane do horúceho štádia na začiatku roka 2014. Pomocou tohto nového mechanizmu sme získali k našej zásobovacej platforme už teraz viac
ako 60 zákazníkov, vrátane malých a stredných podnikov a spoločností. „Nie my sme dostali týchto zákazníkov na našu platformu, ale priniesli ich k nám ich dodávatelia. Dodávatelia by nemali prepásť tento vývoj a mali by využiť možnosť, že ten kto aktívne a ako prvý prinesie zákazníka k Mercateo, bude mať s Last-Call-Option výhody spojenia s týmto zákazníkom. V opačnom prípade sa môže stať, že stratí zákazníka, ktorého zároveň v krátkom čase môže získať konkurencia – iný dodávateľ.“

Výhody pre dodávateľov a zákazníkov

Spoločnosť Mercateo, ktorá bola založená v roku 1999, so svojou investíciou s vyše 400 pracovnými rokmi do technického vývoja platformy, vytvorila také podmienky, aby mohla spájať
zákazníkov, dodávateľov a ďalších partnerov jedinečným, inovatívnym spôsobom. „Náš obrovský tím softvérových programátorov a odborníkov buduje denne našu platformu a popri tom denne vytvára dôležité vyhľadávacie funkcie, funkcie elektronického zásobovania ako aj nové pripojenia pre rozhrania“, hovorí pán Wieser. „Takto môžeme rásť so ziskom a prináša to mnoho výhod a skutočné sieťové účinky pre všetkých zúčastnených. Spoznali to aj návštevníci tohto sympózia, medzi ktorými sú prítomní tí najlepší svetoví experti z internetovej oblasti. To, že tu na MIT je prezentovaná nemecká internetová spoločnosť ako model, potvrdzuje naše fantastické výhľady do budúcnosti.“

Presvedčivá myšlienka platformy

Vyjadrenia pána Wiesera sa stretli u účastníkov sympózia MIT s veľkým záujmom. „Mercateo je fascinujúcim príkladom pre rozvoj a vývoj platformy. Spoločnosť Mercateo objavila nový význam trhu a k tomu ešte aj nové dodávateľské vzťahy a mechanizmy vytvárania cien“, ešte počas prezentácie nadšene hovoril po anglicky pán George Westerman, profesor univerzity MIT Sloan School of Management.