Home » Tlač » Digitalizácia v obstarávaní sa stáva nevyhnutnosťou

3. ročník konferencie - CEE eProcurement Summit 2019

Digitalizácia v obstarávaní sa stáva nevyhnutnosťou

Šamorín

Prídeme o prácu ak nás nahradia roboti? Musíme sa báť umelej inteligencie? Môže automatizácia procesov ovplyvniť obstarávanie natoľko, aby podnik fungoval plynulejšie a rentabilnejšie? Akú úlohu bude v budúcnosti človek zohrávať v nákupnom procese? Na tieto otázky sa hľadali odpovede na treťom ročníku Konferencie o elektronickom obstarávaní strednej a východnej Európy.

Konferenciu s podtitulom Obstarávanie – 4.0 otvoril Andrej Ürge, Country Manager, Mercateo Slovakia s.r.o., zodpovedný za implementáciu systému elektronického obstarávania na slovenskom, českom a maďarskom trhu. Konferencie sa zúčastnili medzinárodné špičky v odbore elektronického obstarávania, zástupcovia firiem a aj samotní nákupcovia. O príležitostiach digitalizácie obstarávacích procesov prítomných oboznámili rečníci zo 7 krajín strednej a východnej Európy.

CEE 2019

Budúcnosť je tu, digitalizujme

Po zahájení konferencie sa slova ujal Dr. Péter Ákos Bod, bývalý guvernér Národnej banky Maďarska. Hovoril o politických prepojeniach a o potrebe otvorenosti spoločnosti a ekonomiky. „Na celom svete prebieha komerčná vojna a náš región je závislý od investorov západnej Európy,” – povedal. Súčasne podotkol, že namiesto toho, aby sa hľadelo naspäť na idealizovanú minulosť, mali by sme sa sústrediť na budúcnosť. Totižto hnacou silou rozvoja a pokroku je spoločnosť založená na vedomostiach, vzdelaná mládež, automatizácia a robotizácia. Vzdelávanie mladých ľudí je veľmi dôležité, pretože digitálna negramotnosť a odchádzanie kvalifikovanej pracovnej sily do zahraničia v dôsledku oveľa vyšších miezd a lepších životných podmienok, sa pokladá za zásadný problém súčasnej spoločnosti.

Svet sa mení, pracovník sa mení. Generácia Y alebo mileniáli majú úplne odlišný prístup k práci ako predchádzajúca generácia. James Marland, viceprezident, SAP Ariba povedal, že pre novú generáciu sú už iné veci dôležité a iné vecí ich zaujímajú. Napríklad pre nich je dôležité aby nakupovanie bol zážitok, vedia čo chcú a chcú to veľmi rýchlo a čo najjednoduchším spôsobom. Tento prístup by sa mal použiť ako príklad v oblasti elektronického obstarávania.

Technologický rozvoj a digitalizácia je dôležitá v oblasti obstarávania, ale nie je jedno, ako ho spoločnosť zrealizuje. Už na začiatku je veľmi dôležité zadefinovať správne smerovanie, inak sa môže stať, že celý proces digitalizácie môže byť časovo náročný, nákladný a v konečnom dôsledku neefektívny. Môže byť problém, ak sa paralelne používa niekoľko rôznych systémov, ktoré sú nekompatibilné. Riešenie môže byť, ak sa všetko presunie na jednu platformu alebo sa vybudujú vzájomne prepojiteľné siete. Prečo je však optimalizácia dôležitá? Pretože vedie k zníženiu nákladov na procesy, pripojeniu systémov, automatizácií a rozvíjaniu talentov.

Ako preklenúť digitálne rozdiely v elektronickom obstarávaní? Pýtal sa Peter Ledermann, jeden zo zakladateľov spoločnosti Mercateo a zároveň člen predstavenstva. Podľa neho riešením je jedna sieťová platforma, ktorá by umožnila digitalizáciu rôznych sektorov. Také rozhranie, ktoré je nezávislé, neutrálne, spoľahlivé, transparentné a na ktorom si firma môže nájsť partnerov aj dodávateľov. Zároveň dodal, že tak je tomu už v prípade platformy Unite Mercateo, ktorá môže byť integrovaná do všetkých systémov riadenia spoločnosti a môže byť virtuálne rozvíjateľná pre vlastných dodávateľov.

Od skladníka k robotom

Martin Jonastík, Compliance Specialist, IKEA Indirect Material and Services a Zdeněk Pytlíček, Team Leader Procurement Performance in Innovation CR hovorili o vývoji obstarávania. V roku 1990 bol potrebný ešte skladník, ale uplynutím niekoľkých desaťročí sa obstarávanie začalo viac automatizovať a výrobky sa digitalizovali do katalógov. Zavedenie robotov sa však stretáva s mnohými prekážkami a spoločnosti sa boja, že stratia kontrolu, považujú ich za drahé a komplikované, no predovšetkým nechcú zmeny. Napriek tomu, podľa názoru rečníkov sa nikto nemusí obávať, že roboti úplne nahradia ľudí a prevezmú ich prácu, pretože ľudia budú vždy potrební na prácu kreatívnu. Vďaka robotom je však možné dosiahnuť až 30% úsporu, pretože náklady na procesy budú nižšie v prípade, že sa určité procesy zautomatizujú. „Digitalizácia je tu, nedá sa zastaviť. Digitalizujte alebo neprežijete “ – dodal Martin Jonastík.

„Roboty sa skutočne objavili v obstarávaní, ale ešte nie sú tak rozšírené“ – povedal Zoltán Werle, senior consultant, IFUA Horváth & Partners. Popísal nemeckú výskumnú štúdiu zameranú na zlepšenie efektívnosti servisných stredísk, kde sa ukázalo, že je možné dosiahnuť až 25% zlepšenie optimalizácie procesov a 30% zlepšenie v prípade využitia robota.
„Roboty sú ideálne pre nudné, monotónne, opakujúce sa úlohy, nesťažujú sa, nerobia chyby, nepýtajú sa a pracujú 24 hodín denne” – dodal Dávid Pásztor, consultant spoločnosti IFUA Horváth & Partners. Účastníkom konferencie priniesol aj prekvapenie vo forme demo verzie práce robota ako kontroluje, vyhľadáva, zoraďuje dodávateľov a vo finále zasiela výstup z celej činnosti. Táto úloha by bola pre človeka oveľa časovo náročnejšia, pričom robot to bol schopný urobiť až 12 krát rýchlejšie.

„Digitalizácia neprichádza, ale už je tu” – povedal Gürkan Huryilmaz, generálny riaditeľ, Purchasing Turkey. Dnes je všetko rýchlejšie, nie je čas na odpočinok a zmena je nevyhnutná. Aby ste boli konkurencieschopní, potrebujete presné údaje, ktoré musia byť prepojené s požiadavkami. Automatizácia je v tomto prípade možná, ak sa robot správne naprogramuje, ak dostane všetky údaje a kritériá, bude môcť sám vybrať dodávateľa a tak napríklad túto činnosť urobiť namiesto človeka. Robot sa dokonca bude schopný aj učiť a odtiaľ je to už len krok k umelej inteligencii.

Ale čo sa stane s človekom?

Potrebujeme poznať vlastnú spoločnosť, aby sme si vybrali najlepšie riešenie digitalizácie. Jan-Henner Theissen, zakladateľ spoločnosti targetP! vo svojej prezentácii vysvetlil, že svet sa mení, technický pokrok je nezastaviteľný. Podľa neho je veľmi dôležité, aby sme boli agilní a odvážni sa do toho pustiť. V budúcnosti bude úloha človeka úplne iná. Jeho úlohou bude strategické myslenie a plánovanie. To si však bude vyžadovať iný prístup nielen pri nákupe, ale vo všetkých oblastiach spoločnosti.

Tomáš Veit, Head of Procurement, Asahi Breweries hovorí, že rozmanitosť zamestnancov je pre spoločnosť jedna z najdôležitejších vecí. Tajomstvom úspechu je potreba takých ľudí, ktorí milujú zmenu a rozmanitosť, chcú vytvárať hodnoty, prichádzajú s novými nápadmi a sú otvorení inováciam. To je väčšinou charakteristické pre generáciu Y, ale neznamená to, že staršia veková skupina nie je potrebná. Rozmanitosť je silou, pretože môže priniesť veľa výhod pre podnik, ak sú ľudia rôzneho veku, pohlavia, národnosti alebo ľudia žijúci v rôznych častiach sveta spojení online a schopní spolupracovať na dosiahnutí spoločného cieľa.

Na príklade pojazdného bufetu predstavil Jacek Jarmuszczak, viceprezident, NextBuy ako súvisia výnosy s aktívami spoločnosti. Čo je výhodnejšie? Nákup auta a potrebných surovín vo vlastnej réžií alebo nájdenie nájomcu a subdodávateľa? A čo viac, zisk z aktív alebo čistý zisk? Rentabilita je tiež dôležitou otázkou v oblasti nepriameho nákupu. Priemerný nákupca strávi 4,5 hodiny denne vykonávaním opakovaných aktivít, ktoré nevytvárajú hodnotu. Optimalizáciou a digitalizáciou procesov nepriameho nákupu je možné tento čas výrazne znížiť. Podľa Jaceka Jarmuszczaka sú výhodami TSM (tail spend management) transakčné úspory, konsolidácia objemu, zníženie počtu dodávateľov, zlepšenie cash flow a zvýšenie kvality.